Kerralla-ratkaisu tehostaa Itä-Savon sairaanhoitopiirin tietohallintoa ja nopeuttaa käyttäjien työskentelyä

Relator ja Itä-Savon sairaanhoitopiiri (ISSHP) ovat toteuttaneet yhteistyöllä Kerralla-rakaisun, jonka avulla hallitaan keskitetysti käyttäjien työasemalla näkyviä sovelluksia. ISSHP:lla oli ollut jo aikaisemmin Kerrallan tyyppinen ratkaisu käytössä, mutta sen ylläpito päättyi, jolloin korvaavaa vaihtoehtoa etsittiin kuumeisesti markkinoilta.

Yhtään vastaavaa ratkaisua ei loytynyt, jolloin pyysimme Relatoria kehittämään toiveidemme mukaisen ratkaisun, kommentoi ISSHP:n pääsuunnittelija Tero Taivainen.

Kerralla-ratkaisu toimii Windows-ympäristössä ja sovellusten käyttöoikeuksien hallinta pohjautuu Active Directoryyn. Lisäksi sovellus on yhteensopiva kertakirjausjärjestelmien kanssa (E-SSO). Järjestelmään kuuluvat työasemalle asennettava työpöytäsovellus, selainpohjainen hallintasovellus ja taustalla toimiva lokisovellus. Hallintasovelluksen avulla tietohallinto määrittelee ja julkaisee sovellukset käyttäjille roolipohjaisesti ja keskitetysti. Samalla järjestelmän käyttöloki tuottaa tietoa sovellusten käytöstä ja tehostaa lisenssien käyttöä sekä mahdollistaa toiminnan auditoinnin. Kaikki sovellusten asetukset ja päivitykset voidaan tehdä helposti ja päivittää Kerralla-ratkaisun kautta käyttäjille. Kerralla tehostaa sairaanhoitopiirien tietohallintoa selkeyttämällä roolipohjaista käyttäjienhallintaa ja nopeuttamalla käyttäjien päivittäistä toimintaa. ISSHP:lle Kerralla-ratkaisu on elintärkeä.

Käyttäjät eivät pääse ohjelmistoihin, jos Kerralla ei toimi, joten toimintamme kannalta ratkaisu on kriittinen, Tero kuvailee Kerrallan tärkeyttä.

Kerralla-ratkaisun kautta kirjautuminen sujuu nopeammin kuin AD:n ryhmäkäytännöillä hallituilla kuvakkeilla. Käyttäjät saavat käyttäjäroolin mukaiset sovellukset käyttöönsä työpöytäsovelluksen kautta. Koneelle kirjautuminen ja sovellusten käyttö on nopeaa, kun palvelusta löytyvät kaikki tarvittavat sovellukset samalla kerralla. Mikäli käytössä on E-SSO-kertakirjautumis- järjestelmä, kaikkiin sovelluksiin pääsee kirjautumaan kerralla kuvaketta klikkaamalla ilman tunnusta ja salasanaa. Tero Taivaisen mukaan käyttäjät arvostavat erityisesti nopeutta. Kerrallan kautta kirjautuminen sujuu nopeammin kuin AD:n ryhmäkäytännöillä hallituilla kuvakkeilla.

Erinomaista, että ohjelmat avautuvat yhdestä aloitusnäkymästä kertakirjautumisella, kommentoi lastentautien ylilääkäri Maija Tuominen.

Käyttäjä näkee kaiken yhdellä kerralla

Kerralla-ratkaisu on helposti muokattavissa asiakkaan tarpeisiin ja jatkokehitysideoita on helppo toteuttaa. Viimeisimmässä päivityksessä Kerrallaan integroitiin intran RSS-syötteet, sähköposti ja Lync. Taivainen on tyytyväinen uusiin toiminnallisuuksiin:

Uudet ominaisuudet kuten sähköpostin ja intran RSS- syötteiden yhdistäminen vain lisäävät hyötyjä. Käyttäjä näkee kaiken yhdellä kerralla avaamatta erikseen ohjelmia.

Uudet ominaisuudet tuovat mukanaan myös uusia mahdollisuuksia tietohallinnon viestintään. Kerralla- ratkaisun kautta voi jatkossa nopeasti viestiä käyttökatkoksista tai turvallisuuteen liittyvistä tilanteista. Maija Tuominen on uudistuksiin erittäin tyytyväinen:

Nyt talon uutiset nousevat paremmin esille, kun aikaisemmin niitä ei aina ennättänyt selailemaan.

Tuominen myös arvioi, että jatkossa kaikista asioista ei aina tarvitsisi lähettää sähköpostia ja lomalta paluukin helpottuisi, kun ei tarvitsisi siivota sähköpostikansiota ohimenneistä asioista.

Taivainen on ollut hyvin tyytyväinen yhteistyöhön Relatorin kanssa ja kiittelee myös Relatorin ketterää ja asiakaslähtöistä toimintaa.

Relator on toiminut hyvin ketterästi, joustavasti ja nopeasti verrattuna isoihin firmoihin. Relatorin asiantuntijat ovat hyvin asiakaslähtöisiä ja heillä on tuntemusta siitä, mitä tarvitaan Sote-alan toiminnassa, kehuu Tero Taivainen.

Taivainen kommentoi, ettei käyttöönottoprosessikaan tuntunut  valtavalta projektilta. Taivaisen mielestä voisi ennemminkin puhua käyttöympäristön haltuunotosta. Kun Kerralla-ratkaisun piiriin tuodaan käytössä olevat ohjelmistot, niin toimintatavat yhdenmukaistuvat, jolloin Kerrallasta tulee ainut tuettu tapa toimia.

Maija Tuomisen mielestä E-SSO-kertakirjautumisjärjestelmän ja Kerrallan yhdistelmän hyödyt hahmottuvat aina parhaiten, kun johonkin päivitykseen liittyen osa ohjelmista alkaa kyselemään salasanoja.

 En halua kuvitellakaan aamua, jolloin joutuisin avaamaan jokaisen ohjelman erikseen, Maija Tuominen kommentoi.